Historie

De Piushaven, waaraan Fabriekskwartier te vinden is, is al 100 jaar onderdeel van Tilburg. Op 4 april 1923 is de Piushaven officieel geopend. De aanleg van de haven begon in oktober 1921, met als doel het Tilburgse bedrijfsleven betere mogelijkheden te geven voor de aan- en afvoer van goederen. Een eenvoudige operatie was dit niet. Zo moest het toenmalige voetbalstadion van Willem II wijken om de haven aan te sluiten op het Wilhelminakanaal.

De Piushaven had grote aantrekkingskracht op de bedrijvigheid; veel goederen werden destijds over het water vervoerd. In de jaren twintig en dertig waren er vaste vervoersdiensten naar een groot aantal plaatsen in het land. Dagelijks vervoerden schepen goederen naar Dordrecht, Utrecht, Amsterdam en de Zaanstreek.

In de jaren zestig nam de economische betekenis van de Piushaven af. Dat had niet zozeer te maken met de crisis in de textielindustrie, maar meer met de veranderende economische structuur van Tilburg. Grootschalige bedrijvigheid werd verplaatst naar nieuwe industrieterreinen en steeds meer goederen werden vervoerd over de weg en het spoor. Bedrijventerrein Loven kreeg een industriehaven en de aanlegplaatsen aan de Dongensekanaaldijk werden verbeterd, zodat hier grotere schepen konden aanleggen.

Toen in 1983 de zuidelijke arm van de Piushaven werd gedempt om er woningen te bouwen, dreigde het resterende deel van de Piushaven elke betekenis te verliezen. Even is zelfs sprake geweest van het dempen van de hele haven. Initiatieven van bewonersgroepen hebben ervoor gezorgd dat de haven behouden bleef voor Tilburg. Niet langer speciaal voor goederenvervoer, maar vooral vanwege de recreatieve mogelijkheden van het gebied. Eind jaren negentig is gestart met de eerste plannen voor de grootschalige ontwikkeling van het gebied, zoals die nu gaande is.

Bron: boek Kanaal op het Zand - Auteurs Henk van Doremalen en Paul Spapens

Blijf op de hoogte

Wil je de laatste nieuwtjes ontvangen van het fabriekskwartier?

Schrijf je hier in

BINNEN
BESTAAND STEDELIJK
GEBIED